Postludium

Sista dagen har kommit. Vi har fördrivit dagen i Dhaka med att titta på fotoutställning och shoppa samt säga hejdå till handledare Anisur. Imorgon går flyget mot Sverige, älskade land.

Sammanfattningsvis är jag enormt glad att jag åkte till Bangladesh. Anade inte innan hur bra det skulle bli och vilket trots allt haftigt land jag skulle komma till. Jag har väl inte direkt gjort något fantastiskt projekt och lärt mig så mycket om forskning (jag har däremot ett ofärdigt projekt där handledaren avslutade med att klargöra att jag behöver göra om i princip alla beräkningar pga en massa datatrassel och dålig kommunikation) MEN i övrigt har det varit fantastiskt. Tror att jag lärt mig en hel del om andra ting, vet att jag upplevt massor och hoppas att jag blivit lite klokare. Jag kommer att sakna både pannkaksbröd, falsksjungande böneutropare och den ständiga uppmärksamheten, allt det jag känt mig så trött på emellanåt. Tack MFS.

Ni skulle bara veta hur mycket jag uppskattar att ni läst min blogg!

Allahafez

Matlab

Lite bilder för att ge en bild av Matlab. Oj, så jag kommer sakna det.

Vägen in till "centrum"

Grönt hår? I bakgrunden bron över till sjukhuset

Valtider, därav alla planscher

Grönsaksmarknaden

Fiskmarknaden

Stammis. Vår klassiska middag på byn, samma lika överallt. Gott.

"I talk you" serverar på vårt guest house. Snäll.

"Gluggen" städar på vårt guest house. Helt fantastiskt snäll.
"How are you madam", "good morning madam".

Studiebesök i köket en tidig morgonför att lära mig göra purata(?)

Neonatalavdelningen.

Börjar tillfriskna från lunginflammation

Nyförlöst

Färsking

Alltid lång kö och mycket folk i korridorerna

Inte så kul att vara sjuk

Bildbevis

Vill mest uppmarksamma att det finns gott om nya bildbevis upplagda anda sen inlagget Tigerjakt, for den som ar intresserad..

..men kan inte lata bli att skriva lite mer nar jag anda haller pa.

Tillbaka i Matlab. Det mesta ar som vanligt forutom att:
-Har ar kallt. Ja, bara ner mot 8 grader men eftersom det ar i princip samma temperatur inne som ute kanns det kallt.
-Det har tillkommit varmvatten pa hotellet. Passar bra ihop med ovanstaende nyhet.
-Det har tillkommit lite nya mobler och nya kostymer pa de som jobbar har!
-Facebook ar som tidigare blockerat vilket ar trist men kanske bra for arbetsron. Nar vi kom tillbaka fram semestern var aven svt blockerat. Inte bra pa nagot satt for vara tv-kvallar vilket ar bland de fa grejerna man kan gora i Matlab pa kvallarna. Sedan igar har de aven blockerat DN i nagot slags forsok att isolera oss helt fran omvarlden!! Jag som laser DN hela tiden for att slippa jobba med projektet. Katastrof.
-Det ar valtider vilket innebar att man med megafoner aker omkring och gastar samt klungor av man som springer och ropar pa gatorna. Ska bli ganska skont nar det ar over imorgon.

Om ynka tio dagar sitter vi pa planet hem och jag har ynkligaste ynka sju dagar eller sa kvar i Matlab. Lite sorgligt. Samtidigt ser jag knackemackan med prastost och kaviar narma sig med ilfart och kanner mig ganska nojd.

Godnatt Sverige

Borta bra..

Även den skönaste semester tar slut. Tur då att man gör projektarbete i Bangladesh och att "vardagen" inte är så tokig den heller.

Vi hade en riktigt skön sista semestervecka jag och Erik. Vi fick faktiskt vår sol (fast väl blandad med moln och regn), paradisständer, bad och färska exotiska frukt. Först stannade vi i Galle. En riktigt mysig stad där man kan bo inne på fortet som ligger vackert ut mot havet. Det enda att klaga på är att alla andra turister gör detsamma medan srilankanerna bor utanför fortet. Härligt ändå och vi spenderade dagen dels på en öde djungelstrand, dels på Unawatuna -en tokturistig men vacker paradisstrand med turkost vatten och vit sand. Sedan for vi vidare utmed kusten till Mirissa. Det visade sig vara en riktig pärla, så vi stannade kvar där 5 dagar. Härlig ren och fin strand med fantastiskt klart vatten (typ 27 grader) och inte så extremt bebyggt. En go lugn lunk har liksom infunnit sig på stället. Dagarna såg ungefär ut såhär:

8.00 Springtur i vattenbrynet med efterföljande avsvalkande dopp.
9.00 Srilankansk frukost och lite Caramspel på hotellet intill med snällaste personalen
10.00 och framåt Läsa bok på stranden, ta svalkande dopp i de höga vågorna. Läsa lite till. Dricka nypressad juice eller äta en papaya. Ta en snorkeltur bland fantastiska färglada fiskar, vila upp sig i solen och sen avsluta med lite beach.
18.30 Fin solnedgång. Duscha och smörja in alla röda kroppsdelar med aloe vera-kräm (hoppas våra aloe vera-älskande mödrar blir stolta!). Sätta sig på en restaurang på stranden och gräva ner tårna i sanden, njuta av nyfångade vitlöks-räkor eller srilankansk rice and curry.

Dessutom utnyttjade vi (förra) årets upplevelsejulklappar. Först blev det Whale-watching. Vi åkte ca 1 h rätt ut på Indiska oceanens stora vågor i en liten motorbåt. Tro det eller ej. Vi hade tur och fick se ca 10 blåvalar och hundratals delfiner. Till och med jag, som inte är någon vidare djurvän, blev rätt imponerad över att se de extremt stora djuren på nära håll. Sista dagen tog vi en surflektion och gjorde alltså surfing-debut. Faktiskt lyckades till och med jag stå upp (!) och det var riktigt roligt! Skulle inte förvåna mig om det blir surf-semester för oss två någon gång i framtiden.

Tillbaka i Bangladesh blev vi lite chockade. Det är snor-kallt här! Får nog användning för mitt underställ tillslut. Erik har åkt hem till Sverige och jag till Matlab. Nu börjar slutspurten!

/Elin

Förresten, Caram är ett väldigt roligt brädspel, ungefär som Coronn, som vi lärde oss. Kunde inte låta bli att köpa med ett hem till Sverige trots 7 kg och ca 1x1m.
Tips: Om ni åker till Sri Lanka, prova Elephant ginger bear. En rysligt god ingefärskläsk som river gött i halsen.

Srilankansk frukost

Harliga vagor

Redo!

Lite snett o suddigt, men dock delfini mitt i spinn-hopp

Erik med bradan

Fan det ena till det andra. Lika kontrastrikt som denna resan..
Här följer däremot bilder från ännu en tur i södra Dhaka som jag och Erik gjorde:

Målar båtskrov

Jobbar 6h om dagen på det skitiga varvet

Formar för att gjuta propellrar

Tjej som bjöd på snacks på en av textilfabrikerna vi besökte.

Flyger drake

Ceylon

Vi forvantade oss att flyga in over en solig paradiso. Istallet landade vi i ett regnigt Colombo. Har regnat mer an 4v har tydligen. Inte som det ska vara. Men jag har anda fatt andra uppfattning lite under var resa i bergsregionen. Smaragdgrona kullar fulla av tebuskar som har och var bryts av med stora vattenfall som ser ut att komma fran ingenstans. Vackra fargglada blomsterbuskar, buddisttempel och tefabriker bakom varje krok.

Vi gick hart ut med att forsta dagen ge oss ut pa pilgrimsvandring till Adam's peak 2243 m hog. Saklart valde vi den langa vagen och att ga med full packning. En enda lang trappa i varierande lutning. Tufft i dubbel bemarkelse. Efter ca 10 000 trappsteg slutade numreringen av trappsteg och da hade vi nagon timma kvar. Extremt brant sista strackan. Det hela tog oss ca 8 h med en matpaus. Vid 23 anlande vi till toppen och la oss att sova i en kylig sovsal tillsammans med ett gang srilankaner. Sov och sov, ruggigt kallt var det, men vad gor man inte for att se den kanda soluppgangen. Dessvarre var det moln nar vi vaknade, men vacker vy och mystiska buddistceremonier gjorde det vart anstrangningen. Traningsvarken har knappt slappt annu, sju dagar senare, var inte nadig! Sen dess har tva fodelsedagar firats och ett nytt ar gjort sitt intrade. Vi har varit i Nuwara Eliya. En speciell stad i bergen som praglas av fullstandig kolonial stil, som ett mini-England med engelska sma dockhus. Charmigt. Grand hotel var som att flyttas tillbaka ett arhundrade eller sa. Speciellt nar vi spelade snooker i en murrig bar med en vitkladd herre som instruktor.

Regnet har fortsatt och orsakade tillsammans med att Erik varit krasslig att vi stallde in planerad mountainbikecykling. Gjorde i alla fall en 3h vandring till World's end dar tata dimmor gjorde att man forst bara sag vitt, vitt nar vi kom fram till branten som stupade 880m nerat. Tills molnen plotsligt skingrades och visade en fantastisk vy. Nyarsafton var en av de mest speciella jag firat. Middag med tva amerikanskor och dans med srilankaner. Kul hade vi.

Jag inser att jag vant mig vid Bangladesh-standard. Forestallde mig att det skulle vara ungefar likadant i Sri Lanka. Det ar det inte. Det forsta som slog mig var hur rent det ar med fina vagar, relativt lugn trafik, riktiga hus. Manniskorna har "vanliga" klader och det ar nastan lika manga kvinnor som man ute. Daremot hade jag last om hur trevliga, hjalpsamma och glada sri lankander ar. Pa den punkten ar jag bortskamd fram Bangladesh dar man inte kan gora nagot utan att fa hjalp, vare sig man vill eller inte, och glada tillrop. Och ingen vill ha nagot for besvaret.

I skrivandes stund sitter vi pa ett tag pa vag mot Kandy. Forhoppningarna om att regnet ska avta ar sma, men jag tror vi far se mycket fint anda. Sen aker jag och Erik soder ut, Andreas tillbaka till Matlab. Onskar jag kunde skicka med en ogonblicksbilden av vyn jag ser utanfor fonstret. Med risk att bli tjatig -det ar otroligt vackert.

Elin o Erik

Kanel på tork på vägen upp mot Adam´s peak

Morgonutsikt från Adam´s peak

Andreas vid World´s end

Mot nya äventyr

Trött

Teplantage (bild Erik Ahlin)