Borta bra..

Även den skönaste semester tar slut. Tur då att man gör projektarbete i Bangladesh och att "vardagen" inte är så tokig den heller.

Vi hade en riktigt skön sista semestervecka jag och Erik. Vi fick faktiskt vår sol (fast väl blandad med moln och regn), paradisständer, bad och färska exotiska frukt. Först stannade vi i Galle. En riktigt mysig stad där man kan bo inne på fortet som ligger vackert ut mot havet. Det enda att klaga på är att alla andra turister gör detsamma medan srilankanerna bor utanför fortet. Härligt ändå och vi spenderade dagen dels på en öde djungelstrand, dels på Unawatuna -en tokturistig men vacker paradisstrand med turkost vatten och vit sand. Sedan for vi vidare utmed kusten till Mirissa. Det visade sig vara en riktig pärla, så vi stannade kvar där 5 dagar. Härlig ren och fin strand med fantastiskt klart vatten (typ 27 grader) och inte så extremt bebyggt. En go lugn lunk har liksom infunnit sig på stället. Dagarna såg ungefär ut såhär:

8.00 Springtur i vattenbrynet med efterföljande avsvalkande dopp.
9.00 Srilankansk frukost och lite Caramspel på hotellet intill med snällaste personalen
10.00 och framåt Läsa bok på stranden, ta svalkande dopp i de höga vågorna. Läsa lite till. Dricka nypressad juice eller äta en papaya. Ta en snorkeltur bland fantastiska färglada fiskar, vila upp sig i solen och sen avsluta med lite beach.
18.30 Fin solnedgång. Duscha och smörja in alla röda kroppsdelar med aloe vera-kräm (hoppas våra aloe vera-älskande mödrar blir stolta!). Sätta sig på en restaurang på stranden och gräva ner tårna i sanden, njuta av nyfångade vitlöks-räkor eller srilankansk rice and curry.

Dessutom utnyttjade vi (förra) årets upplevelsejulklappar. Först blev det Whale-watching. Vi åkte ca 1 h rätt ut på Indiska oceanens stora vågor i en liten motorbåt. Tro det eller ej. Vi hade tur och fick se ca 10 blåvalar och hundratals delfiner. Till och med jag, som inte är någon vidare djurvän, blev rätt imponerad över att se de extremt stora djuren på nära håll. Sista dagen tog vi en surflektion och gjorde alltså surfing-debut. Faktiskt lyckades till och med jag stå upp (!) och det var riktigt roligt! Skulle inte förvåna mig om det blir surf-semester för oss två någon gång i framtiden.

Tillbaka i Bangladesh blev vi lite chockade. Det är snor-kallt här! Får nog användning för mitt underställ tillslut. Erik har åkt hem till Sverige och jag till Matlab. Nu börjar slutspurten!

/Elin

Förresten, Caram är ett väldigt roligt brädspel, ungefär som Coronn, som vi lärde oss. Kunde inte låta bli att köpa med ett hem till Sverige trots 7 kg och ca 1x1m.
Tips: Om ni åker till Sri Lanka, prova Elephant ginger bear. En rysligt god ingefärskläsk som river gött i halsen.

Srilankansk frukost

Harliga vagor

Redo!

Lite snett o suddigt, men dock delfini mitt i spinn-hopp

Erik med bradan

Fan det ena till det andra. Lika kontrastrikt som denna resan..
Här följer däremot bilder från ännu en tur i södra Dhaka som jag och Erik gjorde:

Målar båtskrov

Jobbar 6h om dagen på det skitiga varvet

Formar för att gjuta propellrar

Tjej som bjöd på snacks på en av textilfabrikerna vi besökte.