Ceylon

Vi forvantade oss att flyga in over en solig paradiso. Istallet landade vi i ett regnigt Colombo. Har regnat mer an 4v har tydligen. Inte som det ska vara. Men jag har anda fatt andra uppfattning lite under var resa i bergsregionen. Smaragdgrona kullar fulla av tebuskar som har och var bryts av med stora vattenfall som ser ut att komma fran ingenstans. Vackra fargglada blomsterbuskar, buddisttempel och tefabriker bakom varje krok.

Vi gick hart ut med att forsta dagen ge oss ut pa pilgrimsvandring till Adam's peak 2243 m hog. Saklart valde vi den langa vagen och att ga med full packning. En enda lang trappa i varierande lutning. Tufft i dubbel bemarkelse. Efter ca 10 000 trappsteg slutade numreringen av trappsteg och da hade vi nagon timma kvar. Extremt brant sista strackan. Det hela tog oss ca 8 h med en matpaus. Vid 23 anlande vi till toppen och la oss att sova i en kylig sovsal tillsammans med ett gang srilankaner. Sov och sov, ruggigt kallt var det, men vad gor man inte for att se den kanda soluppgangen. Dessvarre var det moln nar vi vaknade, men vacker vy och mystiska buddistceremonier gjorde det vart anstrangningen. Traningsvarken har knappt slappt annu, sju dagar senare, var inte nadig! Sen dess har tva fodelsedagar firats och ett nytt ar gjort sitt intrade. Vi har varit i Nuwara Eliya. En speciell stad i bergen som praglas av fullstandig kolonial stil, som ett mini-England med engelska sma dockhus. Charmigt. Grand hotel var som att flyttas tillbaka ett arhundrade eller sa. Speciellt nar vi spelade snooker i en murrig bar med en vitkladd herre som instruktor.

Regnet har fortsatt och orsakade tillsammans med att Erik varit krasslig att vi stallde in planerad mountainbikecykling. Gjorde i alla fall en 3h vandring till World's end dar tata dimmor gjorde att man forst bara sag vitt, vitt nar vi kom fram till branten som stupade 880m nerat. Tills molnen plotsligt skingrades och visade en fantastisk vy. Nyarsafton var en av de mest speciella jag firat. Middag med tva amerikanskor och dans med srilankaner. Kul hade vi.

Jag inser att jag vant mig vid Bangladesh-standard. Forestallde mig att det skulle vara ungefar likadant i Sri Lanka. Det ar det inte. Det forsta som slog mig var hur rent det ar med fina vagar, relativt lugn trafik, riktiga hus. Manniskorna har "vanliga" klader och det ar nastan lika manga kvinnor som man ute. Daremot hade jag last om hur trevliga, hjalpsamma och glada sri lankander ar. Pa den punkten ar jag bortskamd fram Bangladesh dar man inte kan gora nagot utan att fa hjalp, vare sig man vill eller inte, och glada tillrop. Och ingen vill ha nagot for besvaret.

I skrivandes stund sitter vi pa ett tag pa vag mot Kandy. Forhoppningarna om att regnet ska avta ar sma, men jag tror vi far se mycket fint anda. Sen aker jag och Erik soder ut, Andreas tillbaka till Matlab. Onskar jag kunde skicka med en ogonblicksbilden av vyn jag ser utanfor fonstret. Med risk att bli tjatig -det ar otroligt vackert.

Elin o Erik


Kanel på tork på vägen upp mot Adam´s peak


Morgonutsikt från Adam´s peak


Andreas vid World´s end


Mot nya äventyr


Trött




Teplantage (bild Erik Ahlin)


Traditionell dans i Kandy


Enorma fladdermöss i Botanical garden i Kandy

Kommentarer
Postat av: Karin

Hej kära vänner!

Härlig läsning (fast såklart inte kul med regn..) som förgyller min tillvaro nu så här med bara timmar kvar till uppsatsinlämningen.



Det låter som ni som vanligt gjort massa spektakulära strapatser -ser fram emot att få se lite bilder sen! Hoppas nu att regnet upphör iaf för några minuter:)!!



kram på er!

2011-01-03 @ 19:03:24
Postat av: Mamma

O, vad mycket intressant och vackert ni får uppleva! Härligt att läsa om alla era upplevelser. Här har också regnat = en del av all snö har försvunnit, men ny väntas i natt enl. SMHI.

Må så gott och sköt om er. Kramar mamma

2011-01-03 @ 19:52:13
Postat av: Kajsa

Kram på er :)

2011-01-06 @ 12:32:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0