The lion`s roar

Nu ar vi igang pa riktigt, och Afrikat levererar. Vart hem ar numera en slags ombyggd lastbil, med en liten buss i bak istallet for flak. Dar sitter vi. Rejalt stabil sak, men inte sa smidig. Vi har just lamnat vart forsta riktiga camp i Thebe, Kasane, Botswana. Riktigt mysigt satt att bo pa dar alla satter upp sina 2-manstalt pa vart omrade. Koksgrejer plockas fram under ett tak, samt stolar och bord. Pa omradet fanns ocksa pool, toaletter, dusch och en liten bar. Alltsa light-camping med vara matt matt, men skont nar man ska gora det i 19 dagar!

Vart gang bestar av 12 personer fran England, Australien, USA och Japan. Schaufforen fran Namibia.
Vi har gatt hart ut med att andra riktiga resdagen besoka Chobe nationalpark. Kand for att ha 100 000 elefanter bland annat! Det blev en safaritur i bil i soluppgangen och en battur i sonedgangen. Jag som egentligen inte gillar djur, tycker bast oma ttl ata dom, hade inga stora forvantningar men fick se mig besegrad. Vi snackar riktigt haftiga djur, pa riktigt nara hall. Morgonens hojdpunkt var lejonen. Framforallt ett lejon som lag i skuggan och slickade tassarna, med en halvaten buffel i forgrunden. Min favorit ar annars giraffer och det kanns lite stort att de har konstiga och ffa stora djuren bara gar runt har som den naturligaste saken i varlden, vilket det ju ocksa ar.

Eftermiddagsturen tillbringdfes i en platt liten bat nara vattnet. Lite for nara tyckte jag nar det galler krokodiler. Man har ju sett de dar naturfilmerna nar en krokodil fran att ligga stilla plotsligt attackerar sitt byte pa nagra tiondels sekunder och tuggar i sig med de dar starka, stora kakarna. Att da sitta 5m bort i en oppen bat kanns inte helt ok. Jeg verkade dock vara den enda som var orolig (eller vettig). Guiden berattade att nar de ligger pa land solar de sig bara, och jagar inte, det gor de i vattnet. Nar vi sen hittade den storsta och fetaste krokodilen ca 3m lang, lag den i vattnet. Men vi akte anda 4-5m nara!

Det haftigaste under kvallen var nar vi sag ca 15 elefanter sta vid vattenbrynet och dricka. En av dem gick i och badade och simmar sen over vattnet till on som var bat ligger nara, och gar upp ur vattnet knappt 10m fran oss. En STOR elefant. Magiskt.

Nu ar vi pa vag mot Okavangodeltatr dar vi ska sova ute i deltat en natt. Om flodhastarna haller sig lugna hoppas vi kunna skriva ett inlagg snart igen, och kanske lagga ut lite bilder. Finns inte sa mycket datorer har. Ursakta bristen pa aao forresten!

Sa vi mar alltsa bra! Jag ar helforkyld sedan mer an 1 vecka och hoppas att jag inte haller pa att fa bihaleinflammation. Overlever med Nasonex och en toarulle (att snyta mig i). Erik borjar ocksa bli lite snuvig. Natterna har varit lite kallare nu, skont, for det lar bli varre. Pa daragna standigt sol och troligen runt 25-28 grader.

Kramar /Elin

Djur sen sist (hall i er):
lejon, buffel, antilop, fisheagle, Kingfisher, gam, vartsvin (Pumba), varan, giraff, andra fina faglar bla Botswanas nationalfagel, krokodil, babian, sma ravlika djur, sma mardlika djur, katt, andra apor.

Alltsa 3 av The big five hittills!

Kommentarer
Postat av: Pappa o Mamma

Vad härligt det låter med alla djur så nära. Hoppas det fortsätter så. Nära, men inte för nära! Här är det ostadigt och regnigt. Juni har varit en av de regnigaste på många år. Juli förväntas inte bli bättre. Krya på dig så du bara kan njuta av resan. Vi ser fram emot bilder också.

2012-06-30 @ 18:29:38
Postat av: Kristina

Glädjs med er. Har just sett ett naturprogram om Viktoriafallet ur en fiskares(från Zambia)ögon. Er upplevelse att uppleva live går knappt att tänka sig in i.Akta er för flodhästarna, du minns väl Kenya Erik.Igår var det badväder i Kalmarsund. Vi var också på båttur men inga krokodiler....
stina o calle

2012-07-01 @ 11:32:00
Postat av: ELIN HULTSTEN

Hej! Snälla du. Jag har haft blogg i 5 år och haft massa olika. Kan du SNÄLLA ta bort din bloggadadress, för du heter inte ens Elin hultsten, för jag är den ända! Snälla? :)

2012-07-03 @ 21:48:35
URL: http://elinhultstens.blogg.se
Postat av: Elin Hultsten

Hej Elin!
Hemskt ledsen, men jag heter faktiskt Elin Hultsten. Jag kan tyvarr inte byta adress eftersom jag haft den har i snart 3 ar och ar mitt uppe i en resa som jag garna vill blogga om. Du far fortsatta lagga till ditt s i adressen. Hoppas det loser sig!

2012-07-09 @ 16:35:51
Postat av: Stina (Kajsas syster)

Tycker det är helt rimligt att du blev nervös av att vara så nära krokodilerna, det hade jag också varit! Läskiga djur... Men låter som en helt fantastisk resa!

2012-08-03 @ 15:40:19
URL: http://stinafinan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0