Vardag

En slags vardag har börjat infinna sig i Matlab. Frukostbuffé, sätta sig i vårt lilla arbetsrum, den heliga te-pausen vid 10, knåpa ett tag till vid datorn, lunch i kantinen runt ett, fix och trixa och blir lite frustrerade på allt-gå till Anisur och reda ut och fortsätta fundera, helig te-paus vid halv fyra igen. Sluta framåt fem, kanske spela lite badminton eller ta liten promenad. Gå fram på byn och äta middag eller ibland buffe på hotellet. Se en film eller så är det redan läggdags. Vi sover extremt mycket. Kan varken skylla på jet-lag eller mycket intryck längre, men det är skönt att sova.

Ett tecken på acklimatisering är att jag börjat äta med händerna även i kantinen, där det serveras ris med olika curry till. Blöta till riset med såsen, knåda ihop en liten boll, skyffla in i munnen med hjälp av tummen. Självklart bara med höger hand. Jag dricker till och med vattnet från kranen i kantinen och det har fungerat bra fastän det inte ens är filtrerat!

Blir fortfarande glad av att gå runt på sjukhuset eftersom alla hejjar så glatt och pratar några ord. Framförallt vakterna som finns överallt på sjukhusområdet och vaktar dygnet runt. Det ser fruktansvärt långtråkigt ut, men de resar sig alltid upp när man går för bi med ett : godmorgon, -middag eller -kväll. Väluppfostrade.

För att inte ge er helt fel bild måste jag påpeka att det inte är särskilt varmt här längre. Det slog plötsligt om för några dagar sedan. Folk har börjat ha ullsjalar och tjocka jackor. När det blivit mörkt behöver man nästan långärmat ute och det är inte ens särskilt svettigt på dan (framförallt inte i vårt väl AC:ade rum). Jag vet att inte är jämförbart men snöstormen i Sverige, men i alla fall.

Imorgon hoppas jag kunna utföra första enäten, som jag i princip gjorde färdigt idag. Skönt att komma igång. Tyvärr är jag inte särskilt nöjd med hur den blev, men jag har fått inse att jag hade kunnat jobba hur länge som helst för att få den bra och egentligen gjort det som ett enda eget projekt. Nu har jag massa andra delar i mitt projekt som också ska göras och det håller inte att lägga mer tid. Har därför försökt att övergå till att se projektet för vad det verkligen är, ett tillfälle att lära sig hur forskning kan gå till och kanske även hur invecklat det är-inga banbrytande nya rön (jag kan ha skrivit detta tidigare men som sagt är det något jag försöker intala mig).

Jag har just lyckats få igång internet på mitt rum och ska fira med att se ett avsnitt "halv åtta hos mig" innan läggdags.

Sov gott, gott folk
Elin

Måste förresten rätta förra inläggets rubrik och lite innehåll. Brödet vi äter heter inte chapati, utan roti om det inte är stekt i olja och något som börjar på pu.. om det är stekt i olja. Chapati är visst något jättestort och tunnt bröd som vi inte har sett av än så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0