Kaos

Från ett kaos med snöstorm på Arlanda till ett annat kaos i Dhaka med mängder av människor och tutande fordon.

Foto från flygplansfönstret under väntan på avfärd från Arlanda.


Dhaka- rickshaw:ns stad kanske?

Nu vi är på plats och resan gick fint tillsist, efter ett första inställt flyg från Arlanda. Kom till Dhaka och 30 grader vid tredtiden. Blev upphämtade av en man som hjälpte oss fixa nya sim-kort och hjälpte mig att råka spärra mitt ica-kort (det jag skulle ha hela resan, vet fortfarande inte riktigt hur illa det var). Blev förda till vårt boende som är ett toppenfint ställe. Ett student-guest house som ICDDR,B (den organisationen vi ska göra våra projekt inom) tydligen äger. Vi vet fortfarande inte riktigt vart det ligger på kartan och hur mycket och till vem vi ska betala och hur länge vi ska bo här.. Vi liksom flyter med strömmen. Hur som har vi fått varsitt rum med airkondition och det finns helfräscha toaletter och någon slags frukost och om man vill lagas middag på kvällen- mer kan man knappast önska sig.

Jag och Andreas ville såklart hinna kolla in stan lite och gav oss ut i ett bitvis bäcksvart gatunät fullt med rickshaws och människor. Målet var att köpa lite mat på någon restaurang. Lättare sagt än gjort. Slutligen blev det grillad kyckling och nan, på det enda ställe vi kunde hitta. Under vår runda hann vi ändå med en hel del som brukar ingå på resor: jag köpte en sjal i dålig kvalitét för alldeles för mycket pengar (15kr visserligen men mot vad andra skulle betalat, var ändå tvungen för jag kände mig rätt bar utan någon sjal eftersom jag var den enda kvinna som gick utan), vi gick i princip vilse vilket slutade i att en rad bengaleser (?) ville hjälpa oss och skickade oss på en cykel-rickshaw (genom tutande, galen trafik). Den stackars killen fick trampa på bra och det visade sig att han inte hittade alls.. Slutade med att vi frågade på ett antal ställen och till sist gick runt till fots och letade tills vi kom rätt.


Gänget på Road 75, House 1, Gulshan 2, dit vi aldrig lär oss hitta.
Xue och Ann-Christine var rätt trevliga. Oslagbart boende!

Har lärt oss att inte gå ut utan Lonely planet och att det är billigt i Dhaka.

Imorgon ska vi till ICDDR,B kontoret för att träffa Anisur, vår handledare. Ganska nervöst eftersom vi båda känner oss dåligt förberedda och inte riktigt vet vad han förväntar sig av ass. Hoppas det kommer klaffa!

Nu är vi trötta efter ca 2 h sömn under resan, och enormt svettiga och skitiga. Bara att vänja sig..

Sov gott Sverige

Kommentarer
Postat av: Erik

Låter precis så rörigt som det ska va. Härligt! Du får spana in alla sköna hörn i stan och visa dem när jag kommer sen.



Jag ska ta och kolla ICA-kortet nu. Nyfiken på vad som hände.



Lycka till imorgon!

2010-11-10 @ 20:38:03
Postat av: Pappa

Gott att du har kommit fram, även om du kommit bort och tillrätta igen också. Usch för att gå vilse i en främmande storstad där ingen kan visa vägen! Gott att det gick bra. Ha det bra och ge er inte ut på för stora äventyr!

2010-11-10 @ 21:31:09
Postat av: Kajsa

Skönt att det mesta verkat lösa sig till slut. Vi kan ju i alla fall konstatera att du gav dig av från Uppsala i precis rätt tid! Här är det blask-slask-snö och stor risk för påfrysning i natt = omöjligt att cykla. Njut av värmen! kram

2010-11-10 @ 22:25:09
Postat av: Karin

Härligt att ni är framme! Håller med Kajsa om att du åkte i rätt tid: Jag har redan slirat runt i slasket tillräckligt mycket och bävar för hur det blivit idag eftersom Uppsala som vanligt inte förstår det här med att ploga...



Du får jobba på prutningen! ;)



massa kramar

2010-11-11 @ 09:01:20
Postat av: Elin Hultsten

För att vara lite wild and crazy har jag idag druckit lite Bangladesh-vatten. To be continued..

2010-11-11 @ 16:10:58
Postat av: Calle o Kristina

Hej. Skönt att resan gick bra!!!

Jag tror att snart kommer underfund med hur man navigerar i det samhället. Ta t.ex. rundturerna när det är ljust.

Hoppas nu att allt har lagt sig och att du funnit dig tillrätta. Lycka till!

2010-11-12 @ 17:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0