Eid

Jovisst, nu ar vi pa plats i Matlab. Blev en dag sent pga nagon slags strejk i Dhaka. Det tog oss lite med overraskning och kandes extremt segt att skjuta upp projektstarten ytterligare en dag. Inte sa sugna pa att improviser mer sightseeing heller plus att man helst inte skulle ga ut. Hursom, Anisur plockade upp oss vid 7-tiden igar och efter endast 6 timmar (inklusive en te-paus) hade vi tagit oss de drygt 5 milen till Matlab.. Det var lite extra extrem trafik pga hogtiden eid far val erkannas men nar vi svangde av mot sjalva Matlab ut pa visachan forstod man att det tar tid att ta sig fram har. Nar jag last om projektet har har det namnts som ett "rural" omrade. I samma mening har man kunnat lasa att det ar ca 500 000 invanare vilket gjort mig lite fundersam. Men, det AR rural.. Det vi fatt hora om stallet innan ar att det ar lugnt och skont jamfort med Dhaka, och att man bor ta med iPod for det finns inget att gora. Stammer bra. For tillfallet bor vi tvo sjalva i ett stort hotell pa sjukhusomradet (mest pga eid, kommer fler sen hoppas vi). Tva kvallar i rad har vi gatt ner i byn och kikat pa det visserligen stora antalet, men precis likadana, sma affarerna och standen som finns. Man kanner sig som.. tja.. hollywoodstjarna eller djur i bur. Pratar man med nagon eller eller handlar nagot och sen tittar upp star det minst 15 personer runt omkring och bara tittar pa dig. Visserligen ar det ganska kul att alla halsar och standardfragan ar "what country" eller mojligen "country name". Har man tur kan de sen ocksa fraga vad man heter och saga sitt eget namn. Sen tar det stopp och dar kommer det trista. Efter att ha sagt Sweden och Elin 20 ggr ar man lite smatrott och skulle garna fa lite mer information. Igar var det hela mest roligt, idag lite jobbigt.. Aterstar att se hur det kanns om 5 veckor. Dock finns hopp om framtiden, det finns tva utlanningar till som bor har men som just nu ar och reser (eid). Det finns ocksa en liten volleybollplan utanfor och en badmintonplan (utan nat). Bara jag overlever varmen att spela i langbyxor kan det nog bli kul.


Projektet! Efter att ha kommit fram och fatt lite lunch (kostar for ovrigt 7 kr i personalmatsalen for finfin curry) satte vi oss antligen ner och pratade lite projekt med Anisur. For min del kom vi fram till att jag ska fa data pa det jag vill (tar nagra dagar att ta fram) och titta igenom den lite for att se sa det verkar stamma (jag ar livradd att han sedan raknar med att jag ska kunna fa ut nagot av den dar datan pa egen hand, berakna statistiken, utan hjalp! Skjuter det pa framtiden, har iaf traffat nagra sota statistiktanter som jobbar har). Fram till sondag ska jag diskutera med skoterska och doktor for att forsoka komma fram till vad som kan vara intressant att fraga om i en enkat/intervju och skriva nagra sidor om det som grund. Alltihop kanns lite som ett skamt just nu, hittepa, men efter snack med Dr Chowdhury imorgon kanske det klarnar. Mer kan inte goras innan sondag da folk kommer tillbaka efter eid (Andreas kan inte gora nagot overhuvudtaget tills sondag sa det ar mer synd om honom). Bra ar att alla ar valdigt trevliga. En schysst lakare visade oss runt igar och idag har vi foljt med pa rond mm. Jag kan inte dolja att jag imponerad over den vard de ger har med ganska sma resurser. Det ar alltsa modra, och barnhalsovard (under 5 ar) inklusive forlossningar. De har bl a KMC (kangaroo mother care) vilket ar en avdelning for prematura som behandlas med kangurumetoden. alltsa inga kuvoser sa langt ogat nar. Bara kroppsvarme. Trots det raddar de barn i v 26. Att jamfora med neonatalavdelningen pa Ackis ar helskumt. Hela stallet ar ganska litet, sa sa varst mycket praktik blir nog svart att gora mer an nagra dagar. Vi far istallet sitta pa varat kontor som vi fatt 9det skulle Hakan Borg gilla om han visste).


Eftersom det i princip kommer vara tomt har fran imorgon till lordag (eid) har vi bestamt att aka ivag nagonstans fredag lordag. Fragan ar bara var for det ar inte direkt nagot turistomrade (eller turistland) och det vi vill se ligger langre bort an att tva dagar racker..


Eid, som ni nu sitter och undrar vad det ar for nagot, ar en islamsk hogtid. Man firar att Abraham skulle offra Isak. Man aker da langvaga for att traffa sin familj, man slaktar en ko eller get och ater sen en hel del ko och get (ger aven 1/3 till fattiga och 1/3 till slakten, resten ater man sjalva). Detta firas i tva dagar men eftersom det sen ar helg och de flesa ska resa langt tar de hela veckan ledigt. Valdigt likt jul med andra ord. For oss kom det som en mindre trevlig julklapp, mer vantetid pa att komma igang med projektet och troligen ratt dott overallt. De som bor i Dhaka sa att det ar bast tiden pa aret eftersom det ar sa tyst och lugnt, alla har akt hem till sina familjer..


Trots att jag kanske later lite negativ vet ni kanske att jag helst vill leva som "urbefolkningen" nar jag kommer till ett land bade vad galler mat, boende och resor. Alltsa har jag kommit till helt ratt stalle, kanns som jag kommit till 1700-talet (jaja, forutom hotellet med AC, internet och egen vasterlands toa).


Eid mubarak!


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Så störande att det drar ut på tiden! Hoppas ni kan hänga med de trevliga läkarna så länge och öva på att rädda liv med enkla hjälpmedel. Kan ju vara bra för dina och Eriks framtida fjällvandringar. (Iaf om jag ska med hehe). Här är jättefrostigt men inte så mkt snö. Träden är helt otroligt vackra! Det som inte är så vackert är dock att mina bromsar på cykeln totalstrejkar så nu är det promenader som gäller... Det tåls att sägas igen: Njut av värmen!! kram

2010-11-17 @ 12:53:28
Postat av: Katarina

Kul att läsa om era äventyr! Vilka fina bilder också! Här är det bra. Var hemma i Uppsala igår och vi har börjat sjunga julsånger med kören. Dessutom fikade vi i pausen med glögg och pepparkakor. Mysigt! :) I Stockholm är det kallt och rått, mindre mysigt. Ingen snö alls, men mörkt tidigt. Ta hand om er nu. Kram

2010-11-17 @ 17:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0