Adventsmys

Nu är det bara en halv vecka tills Erik kommer! Hela jag är inställd på det och Matlab känns plötsligt ganska gjort för ett tag. Ska bli härligt att sträcka på benen igen, komma ut och resa. Har jag då kommit tillräckligt långt med mitt projekt för att hinna med 4 veckors resande? Ärligt talat vet jag inte det själv. Jag har bara fyra intervjuer kvar men sen är det en mängd statistik och resultatsammanställning och såklart själva skrivandet kvar. Hur lång tid tar sånt? Jag räknar med att knappt två månader i Sverige räcker ganska långt. Alltså tänker jag ta semester och njuta att vara här i Bangladesh (jo, jag försöker övertyga även mig själv, och det går ganska bra..).

 

Mina tankar om att hinna göra massa praktik har inte riktigt blivit sanna. Förra veckan gjorde jag i alla fall ett snabb-besök på diarre-avdelningen för att kolla in lite kolera. En annan kväll blev jag inringd för att äntligen vara med på min första förlossning. Ganska stor skillnad från förlossningar i Sverige. Alla kvinnor är i samma sal, där det finns några britsar utöver själva förlossningssängen, där man bara ligger det allra sista. Inget smärtstillande. Trots det inte minsta skrik. Jag kände mig mer handfallen än vanligt med tanke på att jag inte ens kunde kommunicera med mödrarna. Kunde inte ens uppmana till att andas, som är ett säkert kort annars. En söt liten pojke med navelsträngen 3 varv runt halsen föddes tillslut. Allt gick bra. Lika fashinerande som i Sverige. Hela grejen känns så enormt onaturlig, trots att det är det mest naturliga i världen. En liten cellklump växer inuti en livmoder under 9 månader till att bli en fulländad liten människa. Denna ska sedan ta sig ut i världen genom en extremt trång kanal genom att vrida och böja hit och dit. Helt fantastiskt. Det kom även in en liten krabat som fötts på ett subcenter i v 28. Som en liten fågelunge. Mådde fint även efter en skumpig CNG-färd in till sjukhuset istället för läkemedel och kuvös.

 

Vi har haft några regniga och därmed leriga dagar, men idag är solen tillbaka. Igår åt vi klementiner, dadlar och skumtomtar till kvällens SVTplay-tittande. Mer adventsmys än så blir det nog inte i Bangan.

 

Med önskan om en mysig tredje advent

 

 

Vårt kontor! Jag sitter längst in till vänster. I grönt ser ni Hosneara och framför henne Dr Mon.

 

I CNG på väg till grannstaden Chandpur

 

En man säljer glasögon i Chandpur

 

En skräddare i Matlab. Trampsymaskiner är det som gäller.

 

Fattig flicka i Chandpur


Kommentarer
Postat av: Èrik

Fina bilder som vanligt, särskilt sista. Grymma ögon!



En halv vecka säger du... Ojoj. Det är ju när som :)

Ska bli hur kul som helst!

2010-12-12 @ 17:14:03
Postat av: Calle o Kristina

Hej. Förstår att du har en del nytt att ta in. Hoppas att du har det bra. Det låter i alla fall som du har gjort en del av det som var planerat. Fina bilder. Noterade att min dator var med på en bild. Pratade med Erik härom dagen. Han längtar efter att få komma iväg. Blir intressant att höra vad ni ska hitta på för äventyr denna gången. Var rädda om er men upplev så mycket ni kan.

Hade själv en naturupplevelse häromdagen då en havsörn satt vid fågelbordet i stugan och knaprade på en annan mellanstor fågel. Tyvärr blev det ingen bild på det.

Hälsningar Calle o Kristina

2010-12-12 @ 20:45:09
Postat av: Katarina

Vilka fantastiska bilder Elin! Det känns verkligen som att du är i en helt annan värld. Här hemma är det iskallt och fullt med snö ute. Den här helgen har varit intensiv; den började i fredags morse med de sista förberedelserna inför Nobel Night Cap, efterfesten till Nobelfesten, som i år hölls på Handels. Själva festen blev lyckad, men jag kom inte hem igen förrän kl nio morgonen därpå! Det var en massa städande och grejande som vi höll på med när gästerna gått hem kl 5 på morgonen. Igår döptes min brorsson, jättemysigt och fint dop.

Hoppas att Erik och du får det mysigt!

Kramar

2010-12-13 @ 13:56:39
Postat av: Karin

Härlig läsning!



Nu är det inte långt till semestern... Räknar du timmarna? Jag hoppas ni får det riktigt härligt på allt från tigersafarin till sri lanka och alla andra äventyr!



Visst var du ute efter att köpa nya glasögon?! Jag tycker du ska satsa på de som sitter längst ner till vänster på glasögonmannens lilla glasögontavla!:)



Massa med kramar

2010-12-14 @ 14:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0